Taksökare & Hasplåt
 
Taksökare & Hasplåt - Presentationer  
 
Årad Sjunesson
Bengt Alsed
 
  Årad föddes i Östersund, fadern som var skåning och ingenjör ägnade stor del av sitt liv åt uppfinningar inom industrin, främst cellulosa och kraft. Årad utbildade sig också till ingenjör, läste i Örebro och kom där att bli bilägare för första gången. Detta skedde tillsammans med fyra studentkamrater och man köpte en T-Ford för 100 kronor, dvs. 20 kronor per man! Året var 1937. Studierna tog slut, Årad skulle ut och praktisera och fick bl.a. åka runt och demonstrera sin fars uppfinningar. Han köpte då med hjälp av fadern sin första egna bil en Lancia Aprilia, en bil som var mycket modern för sin tid och med en klar sportig image. Eftersom fadern själv hade åkt Lancia Lambda föll den på läppen och inköptes för 2 300 kronor. Årad hade kvar bilen ända till 1953 och gjorde också sin tävlingsdebut i den. Det skedde 1950 i Rally Interlaken i Schweiz. Ett par år senare fick Lancian gå Tulpanrallyt i Holland – ett rally som mest gick i andra länder i Alperna – och detta var 1952. Nästa bil blev en Porsche. Den köptes ny i Helsingborg i januari 1953, var en svart 1500 Normal av 1952 års modell. Med denna bil deltog Årad i Tulpanrallyt tre år i sträck och även i Midnattssolsrallyt –53. Porschen fick hänga med fram till 1956, då det var dags för nästa bil. Denna gång blev det en Alfa Romeo Guilietta Sprint av 1956 års modell och denna kördes i Rally Sestriere i Italien. 1958 presenterade Alfa en något trimmad version av Guilietta, vilken kallades Veloce, och en sådan bytte Årad sig till. Nu åkte han Tulpanrallyt på nytt, för femte gången. Mycket snö uppe i Alperna gjorde att man var på vippen att bryta, men fullföljde ändå så småningom. Han åkte också som co-driver i några rallyn, bl.a. Midnattssolsrallyt 1955 i en Mercedes 220S tillsammans med tysken Werner Engel, men denne blev så trött på de svenska grusvägarna så ekipaget bröt halvvägs. När vi sedan hamnar i 60-talet så var tävlingstiden i stort över, bortsett från ett deltagande i Tulpanrallyt tillsammans med Ernst Sjunnesson (inte släkting) från Helsingborg i en Citroën DS19. (Sammanfattning av en längre artikel. Medlemmar kan kostnadsfritt via e-post rekvirera artikeln från T&H)